10 rad, jak zvládnout sezónní špičky v logistice e-shopu

Nic není tak dlouhého jako týden před výplatou a nic v obchodě tak důležitého, jako týden po ní. A pak jsou tu Vánoce. Provozujeme skladovou logistiku pro e-shopy a o předvánočním shonu víme své. V říjnu, listopadu a prosinci kompletujeme, balíme a posíláme čtyřnásobné množství zásilek než v jiných měsících. V tomto článku najdete deset rad, které se nám za léta provozování fulfillmentu osvědčily. Nechte se jimi inspirovat a buďte připraveni na jakékoliv nárůsty prodejů. 

1. Předzásobte se nejprodávanějším zbožím

Nejhorší, co se vám může stát je, že vám uprostřed sezóny dojde zboží. V době, kdy byste měli co nejrychleji vyřizovat objednávky zákazníků, budete muset řešit objednávání a naskladnění zboží. Před sezónou se tedy co nejvíce předzásobte. Přesně kvůli tomu máme velké skladovací prostory, které mají celkovou plochu 13 000 m2.

2. Nezapomeňte na obalový materiál 

Nejen nedostatek zboží, ale také chybějící obalový materiál, vám může způsobit problémy. Nezapomeňte, že stejnou špičku jako vy mají i dodavatelé obalového materiálu. Udělejte si zásobu předem, ať vás nic nepřekvapí. Navíc ještě při větší objednávce materiálu určitě ušetříte. 

3. Připravte si pracoviště na sezónu

Nebalte zásilky pouze na jednom místě. Je dobré připravit si a vybavit dostatek pracovišť pro kompletaci a balení zásilek. V případě naší logistiky jde o pracovní místo s dotykovým počítačem, čtečkou čárového kódu a spoustou dalšího vybavení. Když narychlo seženete posily do skladu, musíte jim zajistit vyhovující pracoviště, jinak si budou spíš překážet. Mějte také v zásobě náhradní technická zařízení, která se mohou porouchat. Opravy řešte až po sezóně.

4. Odstraňte úzká místa v systémech

Před sezónní špičkou si také pořádně projděte systémy, které používáte. Čekání na odezvu pár vteřin v systému, půlminuta tisku štítku nebo špatný signál wifi pro čtečku čárového kódu v rohu skladu jsou zdánlivé maličkosti, ale po jejich nápravě uvidíte, že ušetříte spoustu času. Udělejte tyto změny s dostatečným předstihem. Ve špičce už není čas na testování a ladění.

5. Rozdělte a uložte zboží podle obrátkovosti

Dá rozum, že si si ty nejprodávanější produkty chceme držet pěkně blízko při ruce. Neskladujte zboží podle abecedy ani velikosti, nejblíž si nechte ty, která se nejčastěji objednávají. Produkty, které se prodávají jen občas, klidně počkají v horních regálech. 

6. Nejčastější objednávky si zabalte předem

V logistických centrech nečekáme, jaké objednávky ten den přijdou, ale předpřipravujeme se. Určitě sami víte, které zboží půjde na dračku, můžete si ho zabalit předem a pak už jenom nalepit štítek a odeslat. 

7. Standardizujte balení

Nepotřebujete mít na každou věc jiný druh krabice. Zvolte rozumnou sadu krabic nebo jiných balení, aby vaši lidé nemuseli dlouho váhat nebo zkoušet a hledat tu optimální velikost. 

8. Zajistěte si pracovníky a naplánujte chytře směny

Nepodceňujte plánování směn. V ComGate skladech v Praze, Týništi nad Orlicí a Bratislavě využíváme kmenové zaměstnance i brigádníky. Výhodou je, když mají různorodou možnost načasování pracovní doby. Studenti nám chodí vypomáhat odpoledne a o víkendech, zatímco rodiče menších dětí spíš dopoledne. Brigádníky bereme do provozu už daleko dříve před začátkem sezóny (třeba jen na pár směn), kdy probíhá zároveň jejich zaškolení. Ve špičce není čas na zaučování. A nezapomeňte na pondělky, kdy se obvykle nahromadí objednávky z víkendu. Zkuste se domluvit s kolegy ať si vybírají volno spíše koncem týdne. 

9. Domluvte si s dopravci více svozů během dne

Mimo sezónní špičku jezdí dopravci pro zásilky obvykle jednou denně v odpoledních hodinách, aby vyzvedli ten den připravené zásilky. V sezoně se s nimi dohodněte na více svozech v různých denních časech. Třeba 3 x denně – dopoledne, odpoledne a večer. Zabalené zboží nečeká zbytečně ve skladu a dopravci se všechno vejde do auta. 

10. Vyhodnoťte a naplánujte další zlepšení

Uf, Vánoce máme za sebou, tak si na chvíli hodíme nohy nahoru. Ne tak rychle. Teď jste prošli zatěžkávací zkouškou a můžete se poučit ze zádrhelů. V klidu si na všechno sedněte, zapište si, co se tentokrát nepovedlo a vymyslete, co příště v logistice udělat lépe. Ani se nenadějete a vánoční sezóna je tu znovu.

Tento článek byl 17. 8. 2020 publikován na webu Podnikatel.cz